torsdag 28 januari 2010

Vad pysslar 8a med?

Varför ligger min video ute (inbäddad på nyhetsplats) på 8a?

Ingen har frågat mig om det är okej att firman 8a anväder min video för att sälja annonser.

Om frågan kommer: Svaret är nej. Jag vill inte att firman 8a bäddar in min video på firman 8a:s webbplats. För icke-kommersiella webbplatser är det helt okej att använda videon.

Jag kan heller inte protestera mot tilltaget via 8a.nu, eftersom jag inte är medlem. Naturligtvis hittar Ä*8a mina åsikter ändå, och tar bort videon, det hade vilken annan seriös nyhetsförmedlare gjort.

12 kommentarer:

  1. Hej Anders,

    För en kul film (och att vi får ha den kvar)!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du ska maila till jens@8a.nu och säga vad du tycker.
    /Jonas

    SvaraRadera
  3. Skicka en faktura. På riktigt.

    /FJ

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Jag tycker att du bör skicka en faktura till 8a.nu

    Förvisso är det inte så lätt att förstå från vimeo-sidan vilka upphovsrättigheter du förbehåller dig. Det står inte uttryckligen någon stans där jag kan se "All rights reserved" eller liknande. Däremot tycker jag det är självklart att dina upphovsrättigheter är underförstådda.

    Jag tycker det är ett blatant brott mot upphovsrättslagen att lägga in din sida så där. Däremot saknas nog uppsåt.

    Vill Jens inte betala fakturan tycker jag du i första hand skall ta kontakt med en intresseförening för film/foto, som nog gärna skulle kontakta 8a i ditt ställe.

    Mer om saken:
    http://www.flickr.com/photos/petezab/4276745361/
    (The independent fick hosta upp stålar.)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Nu är filmen borttagen från startsidan på 8a, men ligger kvar under kommentarssidan.

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  8. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  9. varför måste alla vara så elaka för?

    SvaraRadera
  10. Ok när jag läser det här så känns det lite underligt, du lägger ut filmen på internet så att vi (andra klättrare) ska se den, sedan när någon klättersite länkar till den så får du spelet.

    men det kanske är politiskt korrekt att banka på 8a.

    Sedan att han svarar som han gör är ett problem...



    Johan H

    SvaraRadera
  11. Johan, inget säger att man ger upp upphovsrätten till en film så fort man lägger upp den på nätet. Den som lägger upp ett konstverk på nätet måste fortfarande få bestämma i vilka sammanhang verket skall synas.

    Jag skulle till exempel aldrig tillåta något politiskt parti använda mina foton inbäddade på sin webplats, även om alla är varmt välkommna att titta på mina foton på min fotosida på internet.

    Sedan tycker jag det är bedrövligt och skrämmande att läsa anonyma påhopp ovan, och jag hoppas att de plockas bort snarast.

    SvaraRadera
  12. Jag åkte till Hemsedal efter att jag skrivit inlägget "Vad pysslar 8a med?", så jag har inte kollat min blogg sedan dess.

    Jag ska försöka klargöra några saker från mitt perspektiv.

    Jag är inte ute efter Jens. Jag kan inte tänka mig att Jens medvetet skulle publicera något material från mig mot min vilja.

    Jag tycker att det är intressant med en diskussion om upphovsrätt på nätet, och det är det som är kärnan i mitt inlägg.

    Jag delar gärna med mig av mina amatörfoton, videor och texter som jag lägger ut på nätet. Det tycker att det är skoj att andra tittar på det jag filmar.

    Det som blir klurigt är när materialet används för ett kommersiellt syfte, när materialet inte är tänkt att användas så.

    Jag tycker att 8a gjorde det mesta rätt, de länkade till min blogg och de länkade också till Vimeo har jag för mig, vilket var bra.

    Att förmedla "nyheten" om åket på Möhättan är det heller inget fel på.

    Däremot tycker jag inte att det är okej att någon firma bäddar in en video som jag producerat på sin webbplats. Det borde väl motsvara att använda stillbilder som man inte betalar för, vilket är ett klart övertramp.

    Jag har tagit bort två kommentarer som jag anser vara kränkande. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att ta bort dem tidigare.

    Inlägget och diskussionen kommer däremot att ligga kvar på bloggen. Att få kritik för fel man gör är inte kränkande.

    Tack för en intressant diskussion.

    SvaraRadera