måndag 8 februari 2010

Litet äventyr på Hallinden

Ibland gör man bra saker. Ibland gör man konstiga saker. Ibland finns det ingen motsättning mellan bra och konstigt. Jag hade alltså spanat in ett möjligt brädåk nedför Hallindens stora vägg. Men bilden visar utsikt mot branta väggens topp.
Naturligtvis så går åket inte riktigt ner för stora väggen utan ungefär ner för nedstigningsleden från Prismaster. Från bilvägen ser det ut som man skulle kunna få till några svängar där uppe, snön ligger djup och mjuk som ett duntäcke på sluttningen. Till och med bättre än i Hemsedal.
Sanningen är att det ligger knädjupt puder på berget som är fluffigare än fluff. Sanningen är också att själva åket mest består av otäcka tremetersstup, krokiga enar och stenblock, vilket sätter käppar i hjulet för den totala powderflow-upplevelsen. Ingen fika blev det heller.
Allt det här vet du förmodligen redan, och jag visste det också, egentligen. Men jag vill gärna att det ska vara lite bättre, så jag får väl tvinga det att bli som jag vill. Kastrullhet eller dumhet? Måste man välja? Okej träningspass i alla fall, två timmar från dörr till dörr. Det finns bättre åk i närheten som kanske hinner åkas innan snön töar bort.

3 kommentarer:

  1. Grymt, sök och du ska finna. Toppen av Vinternberget kanske, eller är det för flackt?

    SvaraRadera
  2. Tja, jag skrev om ett skogsåk norr om Dingle som faktiskt är en sluttning i Vinternbergets förlängning. Men allt är värt att kolla. Området runt Vettekullen är hetast just nu.

    SvaraRadera
  3. Go big or go home till stugan.

    /Jimmy Stitches

    SvaraRadera