lördag 6 februari 2010

Nya brädåk i Bohusbergen

Nya åk, jojo, men inte lika tuffa som Röde Orm kanske. Jag fick barnledigt ett tag och gav mig av på skattjakt mot Färlev. På gröna kartan hade jag hittat en terrängväg som letar sig upp till 150 meter över havet vid Lögiljan. 150 meter över havet är nästan den högsta punkten som finns i området, så det var värt ett försök.

Snöskor på och ut i terrängen. Tanken var att det skulle ligga mer snö på vägen än vad det gör i skogen. Tanken stämde bra, nästan för bra, 40 cm puder att spåra i. Åket var dock för flackt för att fungera på riktigt. Samtidigt som jag lägger snöskospår i snön pågick en inventering av vilt i området, och flera jägare letade spårstämplar i snön. I området hittades bl.a. lodjursspår.

Alldeles norr om metropolen Dingle finns det helt okej skogsåkning bland uppväxt och väl gallrad granskog. Inte lika djup snö i skogen, men helt okej med en gammal bräda. En lajbans bäckravin skojar till terrängen och det går en brant bilväg upp till åket vilket gör uppstigningen till en barnlek.

Ibland är det bättre att öppna ögonen än att stirra på kartan. Jag åker förbi två gånger om dagen, men har inte tänkt på det förut - Hallindens stora vägg. Om du tänker till ordentligt så är det helt logiskt. Försök att se det framför dig så dyker bilden upp i huvudet. Eller kör förbi och titta från vägen. Kanske så hinns det med i helgen.

Eller kanske Buråsen. Det kan funka bra det med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar